resa resa resa

Jag vill…

Men just nu kan jag inte ens ta bilen någonstans då den är upphissad borta i ett garage i Salbohed. Mina vänner på jobbet gjorde högljudda utrop när jag deklarerade att jag skulle åka fyrtio mil för att byta bromsrören på min Vento. Jag var tvungen att göra tillägget att jag också skulle hämta mina sista grejjor som inte fick plats i flyttlasset innan ropen tystnade. Bland annat två cyklar som har varit efterlängtade nu när till och med gullvivorna blommar och flugorna hittat in genom vår balkongdörr och surrar under taklampan.
Men nu är jag här, där man bara hör sitt eget prassel i gräset på kvällen och inget annat. Där de nyinflyttade Stockholmarna ställer trädgårdsmöblerna där dynghögen alltid legat. Där grannen jämnat den lilla gamla stenmuren med marken så man kan köra sin New Holland så fort det bara går. Och slutligen min pappa som köpt en ny gräsklippare …En utan motor eller klippaggregat.
Hemma. Fast ändå inte. Det är svårt det där. Om vilket ben man ska stå på. Jag kan ju allt, vet hur det ser ut, hittar till slut skålen i hörnskåpet och mina syskon framför varsin dator. Jag tycker om att det är så, vill att det ska vara så. Förutom möjligtvis det sistnämda. Ofta saknar jag det. Tills jag kommer hem och inser att det är rätt skönt ändå att ha lämnat. Jag gillar Göteborg, jag gillar min Martin och jag gillar vår lägenhet. Jag kan alltid komma tillbaka.
Så dimper ett mail ner i mailboxen med jorden runt resor för en rätt överkomlig summa ändå, och plötsligt börjar jag skruva på mig. Tänk den där känslan av att sitta i ett flygplan som är på väg in för landning. Benen har suttit hopvikta alldeles för länge och redan i luften ser man att marken är annorlunda än hemma. Man tittar ner och inser att nu och här är början på något häftigt, gräset är inte lika som hemma. Kommer ut från de stora vänthallarna, yrvaken och staplande och möter en helt ny värld.
Min bil. Utan hjul i ett garage i Salbohed. Också en resa men inte lika häftig. Jag har svårt att bestämma mig för vart jag är på väg och kanske märker jag det tydligast tillbaka där allting började.

