Sommarregnet. Upphört. Plötsligt solen i ansiktet. Allting är glasklart och grönare än grönt. Låt nr 02. Bright Lights Tom McRae. Kroppen njuter av ansträngningen. Asfalten ångar. Underbart. Sommar. Bok i solskenet, bara myror som sällskap –mitt inte i stan. Föräldrar på besök, tur ut till i skärgården. En väns sommarboende och mygg, natten blir aldrig mörk, glass i stora lass särskilt After Eight smak. Frukost på balkongen, Svalor som gör luftkonster på kvällarna, hemmagjord flädersaft, midsommar och sommarstuga, mat i massor. Och jordgubbar. Bara Martin och jag, låt det aldrig ta slut. Och vindsurfing! Sommar ska vara såhär. I’m a lonesome cowboy, köra mot solnedgången, a walk on the wild side.

But I’m tired of this dull ache
This endless and fake parade
Run into the bright lights
I’m gonna torch my name and my trade

Låt nr 03. Got a suitcase, got regrets. Regnstänk I pannan. Klockan är faktiskt halv fyra innan jag ens kom utanför lägenheten idag. Som alltid när jag jobbat natten före. Dagen efter idag samma sak förresten. Lappar med att-göra listor på blir liggandes, skrivna halv ett på natten i hopp om att imorgon, imorgon. Då ska jag gå upp tidigt och få en massa saker gjort. Klockan tolv dagen därefter och man inser att man sovit igenom väckarklockans signaler. Igen. Jag har ju faktiskt knappt gjort någonting roligt som hör sommaren till ännu och det är redan juli. Du håller ju på att missa hela sommaren –klockan är tre och du sitter fortfarande och läser morgontidningen! Molnen tornar upp sig igen på himlen. En tung droppe i pannan. Och ändå. Jag jobbar ju knappt ens denna sommar. Hundra timmar juni, i juli åttio. Det är något som är fel. Vill inte inse det men det är jobbet.

So wake up pretty girl

Det delar upp dagarna och veckorna utan någon hänsyn till mig. Jobbet. Kan du hoppa in om tre timmar? –vi har akut behov av folk. Kan du köra tian fram till klockan 19:10 och sen byta till femman och jobba 14 timmar inatt? En helg där, en tisdag där, halv onsdag nästa. Ledig två dagar. Jobba fyra. Vi ska grilla –hänga på? Nä jag jobbar. Bröllop –sorry, mitt i tredagarsskiftet. Hur jobbar du nästa månad? Hur ska jag veta? Ring inte före klockan fyra, jag sover… Nån som är ledig tisdag förmiddag med mig då? Nähä…
Hela livsapparaten är totalt körd. Kan inte sova på nätterna, tar inte trötthet på allvar längre, blir inte trött när jag borde vara det. Dygnsrytm vad är det? Hungrig klockan tio på kvällen, sover bäst mellan åtta och tolv på förmiddagen, vaknar klockan tre på natten och känner mig utvilad, eller somnar inte alls förrän framemot just det klockslaget. Känner att jag stupar. Snälla kan inte någon sjukskriva mig åt mig, jag kan inte göra det själv. Varför skulle jag? Jag jobbar ju knappt. Inte pengamässigt åtminstone. Har plockat bort en av mina semesterveckor därför och endast därför. Men så kommer vissa dagar. Vaknar utvilad. Solen skiner. Plötsligt har jag gjort en massa saker. Stör mig inte alls på att Martin slängt sina jobbarkläder i hallen. Det är till och med kul på jobbet. Folk pratar med en, någonting händer, man känner sig delaktig. Trött javisst, men vem är inte trött efter att ha jobbat en hel dag.

Men nog fan regnar det envist nu igen, molnen mer gråa än nyss.
Men för er som läser här så ska jag ge er en förhandshemlighet.

Australien. Det är bokat.

