I förra veckan åkte jag och mina kurskamrater till Göteborgs Universitets kulturvårds institution i Mariestad. Anledningen var att vi skulle få pröva på att göra en uppmätning av en byggnad.

Under hösten hade jag entusiastiskt berättat detta för min mamma -som tyckte det var perfekt -då kunde ju jag rita och mäta upp vårt gamla brygghus som står på gården hemma!

Efter två dagars intensivt arbete i Mariestad, där jag kom hem helt slutkörd, har jag insett att det är lättare sagt än gjort.

Kl 13.15 onsdag.

Uppställning. Utrustade med ritskiva, ritfilm och skisspapper.

Mer utrustning.

  • Skalstock med skalorna 1:20, 25, 50, 100, 125
  • Tumstock
  • Vinkelhake/anslagsvinkel
  • Penna för 2 mm stift
  • Stift till pennan 6H, 4H och 2H
  • Ritbordstejp

Pennvässare och snöre. I det här fallet kakelsnöre.

Måttband, anslagsvinkel och vattenpass (eventuell smygreklam för Hultafors)

Så. Ibland vill man dokumentera en byggnad på papper. Gamla byggnader är viktiga historiska dokument. Men ett gammalt hus är oftast ett lite snett och vint hus. För att då ha ett allmänt sätt att rita av en byggnad, använder man sig av räta linjer horisontalt och vertikalt (lodrätt). Man måste förhålla huset till någonting på det vita pappret.

Steg 1. Markera ut räta linjer på huset.

Vår lärare Anders visar hur man sätter ut horisontella punkter.

…helt enkelt genom att använda en transparent vattenslang. Smart! Vattnet i båda ändar är ju alltid ‘i våg’ med varandra.

Kl 14.00 Huset.

Praktik. Med vattenslang. Det visar sig att vi får mäta om en gång p.g.a felmätning.

Och så upp med lodlinjerna.

Kan ju informera om att lodet hade en tendens att svänga i blåsten. Ordentligt.

Kl 15. 10 Steg 2. Klara färdiga, mät!

Anders;  Man får göra väldigt mycket -men inte hur som helst.

Huset är snett. Utgå därför alltid från de räta linjerna. Hur många centimeter från horisontallinjen är det här hörnet? En X-kordinat och en Y-kordinat.

Johan i full koncentration.

Steg tre -rita ut linjen på pappret.

Kl 17.00 Slut för idag. Vad har vi åstadkommit?

En planka. (harkel… titta till vänster)

Hörnet som upptog två timmar av vårt arbete.

Hem till vandrarhemmet och vila nu. Det är en heldag imorgon också.

fortsättning följer…


