Efter en tung och drömlös natt i mitt fina rum på vandrarhemmet i Mariestad…

Var vi på plats klockan 08.00 på morgonen.

Fram med alla grejjor igen.

Taggad, Johan?

Upp med snören.

Och -mäta mäta mäta.

Sofia; Okej, så sugen på detta var jag inte idag, men jag får ha solglasögon på mig i alla fall.

Johanna mäter.

Vi mäter. Alla mäter.

Vi sliter vårt hår. Ett kryp travar över ritningen.

Kl 12.20 välbehövd lunch. Efter fyra timmars arbete;

Några linjer till. Tre knutar. Svårast är alla centimetrar. I skala 1:20 blir två centimeter i verkligheten –väldigt litet på pappret. Det gäller att ha en skarpt vässad penna.

Somnar i gräset.

Avslutande fyra timmar efter lunch.

Jaha Madeleine, hur gör vi här?

Jaa Ragna, hur gör vi här?

Om jag håller vattenpasset så jag får en rak horisontell linje ut till lodsnöret, så kan du mäta med vinkelhaken hur många centimetrar. Se till så att lodet hänger still.

Är det rakt?

16.40 SLUT! Låt bilden tala för sig själv, som det heter.

