Klockan nolltvå på midsommarnatten klev jag på bussen mot Arendal på Centralen i Göteborg , klockan halv tio på förmiddagen backade bussen in på den smala gata närmast kajen där Ostindiefararne lagt till. Jag hade absolut inte sovit någonting kvällen före, utan firat midsommarafton med en massa mat. Jag hade dessutom inte sovit en blund på bussen på väg upp till Norge.

Jag skulle alltså börja min segling med Ostiniedefararen Götheborg till döden trött. Och hungrig. Det visade sig att dagen skulle bli lång.

Först. Information. Sedan. Hälsa på den ordinarie besättningen på ungefär tjugo man. Fotografering och friskintyg. Nedgång till skeppet och där på kajen indelade i vaktpass. Ett segelfartyg i den storleken måste ha vaken personal dygnet runt.

Manskapet på cirka fyrtio man indelas i tre vaktpass, en så kallad Vakt. Midskepps Vakt, Styrbords Vakt och Babords Vakt. Varje vaktlag har en Mastskeppare.

Här är min vakt -Babord’s -mastskeppare Carolina. Mastkepparen är den i vaktlaget som kan segla och den som leder vaktlaget.

Hon har snygga knappar i sin 1700tals kostym.

Efter ännu en infomation, om brandsäkerheten ( de har bland annat utbildade rökdykare ombord) fick vi också utkvittera kläder.

Här nere i arkli’t vid rorkulten hämtade vi ut blåställ och regnkläder.

…Och till slut även våra 1700-tals kläder.

En hög med skjortor.

…Skjorta på. Även handstickad ” Monmouth” mössa, knäbyxa och sidensjal. Sjalen något sjömännen ofta köpte med sig hem från Kina. Här hade varje vaktlag samma färg. Babord således, rosa.

Jungman Tony i hängkoj nere på undre däck.

Vi fick genast byta om för att gå upp på väderdäck och byta av vaktlaget på däck som stått utposterade som guider, då fartyget ändå sedan midsommarafton varit en del i Arendalsdagarna och öppen för besökare. Kjaempetrött som jag var, knappt införstådd med vad jag gett mig in på, skulle jag i några timmar stå och ta emot turister med många frågor angående skeppet.

Efter några timmar var det dags att bli avbytt av nästa vaktlag för att själva få en rundtur på skeppet och lära sig att gå brandrond som, dygnet runt, sker varje timme.. Men, mer om det i nästa inlägg.

