Jag är mitt uppe i ett grupparbete på skolan på temat trädgårdsmarknaden. Vår grupp har valt att titta lite på statistik och priser på vanlig gul lök. Då har vi bland annat upptäckt att vi importerar lika mycket lök som produceras i Sverige och att vi -hör och häpna- importerar jättemycket lök från Australien och Nya Zeeland. Där för att det är billigare.

En svensk lökproducent har hård konkurrens utifrån. En svensk lökproducent vill ha en krona och fyrtio öre för ett kilo lök. En indisk producent kräver 30 öre.

Vad kostar löken i matbutiken just nu? Något som har koll på det?

Från 7.90 till 16.90 kronor per kilo.

Och jag minns en gång i mataffären när jag skulle köpa vitlök.

Spanien. Står det på prisskylten. Jag tar två vitlökar ut pappkartongen men min blick råkar fastna på utsidan av vitlöks-kartongen. China. Står det med svarta bokstäver.

När jag frågar en i personalen kan hon först inte svara, utan är tvungen att gå och kolla upp vart vitlöken egentligen kommer ifrån. Det visar sig, att den kommer från Kina. Men det är samma pris. ”Ja ja vi får väl byta prislapp” är kommentaren jag får. Jag la tillbaka vitlöken och kände mig rätt olustig över att det verkade som att det bara var jag som brydde mig om varifrån vitlöken kom. Så länge det är samma pris, liksom.

Om två år blir det förbud för svenska lökodlare att använda sig av vissa bekämpningsmedel. Totril t.ex som tros hämma fortplantningen hos människor. I resten av EU dröjer det ytterligare fem år innan förbjudet träder igenom.

