Eftersom jag för tillfället har mycket svårt att koncentrera mig på mina studier, lägger jag istället ut bilder från mitt besök i Karlstad hos en kurskamrat från kursen Kultur och Byggnadsvård.

Vi var tre stycken som landade på Karlstads station i augusti i år.

Besöket skulle såklart gå i byggnadskulturens tecken. Första stoppet blev därför Alsters Herrgård.

För er som är lika okunniga som jag, så föddes Gustaf Fröding på Alster. Innan just Frödings födelseår 1980, så hade till exempel Gustav Vasa på 1500-talet, under en kort tid, ägt gården.

Som så många gårdar så har herrgården brunnit en gång -på1760-talet -och ser inte ut som den gjorde 1397 då herrgården omnämns för första gången.

Mycket häftig ljuskrona, mycket vackra tapeter.

.

Karlstad outskirts. I visited my friend  from my Building Preservation course last summer in August, and thus the visit was kept in the sign of old buildings and surroundings. Pictures from the Alster Manor where the Swedish national poet Gustaf Fröding was born.

