”Vad äter du?!”

”Vad är det för svart?”

”Vad är det där!?”

Varenda gång jag äter den här maträtten får jag frågor om vad det är.
Lila råris och saffransgrönsaker är vad det är, och nu lägger jag ut receptet.
Därför att fler borde upptäcka råris som är dubbelt så gott som vanligt ris, att det är jättelätt att göra och tar som mest fyrtio minuter och funkar jättebra som studentmatlåda. Sen är det nyttigt också, men det är kanske inte så viktigt 🙂

För en hungrig student, ungefär två gånger (4 pers)

3 dl svart råris, det går bra med vanligt råris också såklart -men det blir så himla snyggt med lila!
Sätt på råriset, det behöver koka fyrtio minuter och du hinner göra resten under tiden.

1 rödlök
2 fänkålsstånd
2 röda paprikor
2 gula paprikor (hade bara 4 gula den här gången)
1 msk olivolja6 dl vatten
1 kuvert saffran o,5 gram (eller två om du är rik student)
1 buljongtärning av valfri sort

salt och vitpeppar
4 msk rostade pumpafrön

Skär löken i klyftor, skär paprikan och fänkålen i skivor. Fänkålen brukar jag göra i lite mindre bitar då den är rätt knaprig och inte så kul i stora hårda klumpar.
Stek i olivolja (jag brukar ha lite smör för smaken skull också).

På med saffran och vatten. Buljongtärning förstås.

Koka med eller utan lock i ca 7-8 minuter på medelvärme. Smaka av med salt och vitpeppar.

Dekorera med rostade pumpafrön (använde solrosfrön vid fototillfället). Färdigt!

