Det har varit ett långt påsklov.

Lyckades skaffa mig en ordentlig influensa som fortfarande inte har gått över.

Så för att fördriva tiden tills jag orkar blogga om något mer världsligt än snorpapper och nässpray så får ni två Youtube-klipp från släkten att titta på under tiden.

En av mina morbröder hade på sextio-sjuttiotalet en videokamera med Super 8mm film. Med den filmade han släkten under utflykter, konfirmation och släktkalas.

När min pappa var ca tolv år gammal, svetsade han och hans kompisar ihop det här åkdonet av några rör och en motorsågsmotor. Min morbror var då såklart tvungen att fånga det hela på film.

Med i bild syns min pappa som kör så det ryker, och Christer som får putta på.

Min pappa påstår att de svetsade allting själva.

Det filmas uppenbarligen fortfarande i släkten. Eller, vi blir filmade. Det här är min bror och hans vänner en vanlig dag -skulle jag tro -på lantbruksgymnasiet Ösby utanför Sala. En film som troligtvis inte visats för allmänheten. Förrän nu 😉

————————————————————

In the seventies one of my uncles had this Super 8mm video camera in which he filmed my relatives at birthdays, outings, gatherings and confirmations. He also managed to capture the part above when my father and his friends at the age of twelve built a vehicle out of iron tubes and a chainsaw engine. Filmed at my home where I grew up.

My father told me he welded the whole thing together by himself… imagine that.

In the second video there are more relatives acting -no one less than my brother when he’s getting fooled around with, at boarding school. A film I believe haven’t been showed in public before. Until now 😉

