Slänger du dina använda tops i toaletten? Gör du?

Väktare till yrket (dock bara på sommaren nuförtiden) får man se, höra och göra, de mest varierande saker. Trava ensam med en blinkande, halvfungerande ficklampa i stans värsta källargångar. Till exempel. Sitta hela nätter och titta på verktygslådor som kanske skall bli stulna. Till exempel.
Eller göra ronder på reningsverk. Så härmed ber jag nu alla tops-i-toaletten-slängare att sluta slänga topsen i toaletten! Vad sägs om nu, på en gång?

Därför att det är inte lukten på reningsverket som förvånar mig -det luktar ungefär som att rensa avloppen, inte värre – och inte heller att det är människobajs i stora stora tankar som flyter omkring där. Utan det är hur sanslöst många plastpinnar från tops som flyter omkring i bajset.

Uppenbarligen är det inte en sällsam vana att slänga topsen i toan. Med tanke på hur många tops jag sett glida förbi. Jag försökte en gång filma förskräckelsen så fler än jag skulle förstå vidden av det hela. Liksom. Vad tror ni ska hända med plastpinnarna? Dock är inte mobiltelefon det bästa dokumentationsmedlet.

