Lugn och ro.

Då tar jag bäst bilder. När det är lugnt och ro. När jag känner att jag hinner med mig själv. Det krävs att känslorna är med en, inte bara tekniken för att få en bra bild.

Sommarstugebesöket i juni i år var ett sånt tillfälle. Besöket var kort, vädret var inte det bästa, men det gjorde inget.

Jag och Martin hann med att sova länge på morgnarna, titta på vattnet som var för kallt att bada i, gå på museum och besöka Fengersfors bruk ,idag omgjort till galleri och konstnärsverkstäder. Precis så charmigt som det låter.

____________________________

In peace and quiet.

That’s when my best photos is taken. In peace and quiet. When I have time to reach myself. A visit to the summerhouse in June had those moments. Me and Martin slept until late mornings, watched the lake to cold to bathe in, visited museums and Fengerfors Works. I can’t help but to love old factories from the beginning of the century, especially this one that now holds art and crafts workshops and a gallery.

Utställning på Dalslands Konstmuseum med Britt-Marie Christoffersson, en hejare på stickning. Jag har aldrig sett mer fantastiskt sinnrika stickningsmönster! Det var rutiga, tredimensionella, knutar, bokstäver -allt.

Vi borde verkligen sticka mer än vad det görs nuförtiden. Blev väldigt sugen på att köpa en av hennes böcker.

Exhibition with Britt-Marie Christoffersson’s extraordinary knitting!
Stod länge och funderade på hur man stickar de blåa ringarna som sitter ihop.

Konst av järnfilspån.

Fengersfors Bruk.

Med anor från 1700-tal. Från järn- till papperstillverkning och annat därimellan. De befintliga byggnaderna är uppbyggda vid seklets början efter en stor brand då hela bruket brann ned.

Byggnadsvårdaren i mig säger; GILLA.

Varför bygger man inte fabriker idag, som är tänkta att hålla i hundra år?! Inklusive vackra fönster.

Photo by Martin.

Photo by Martin.

Thuja ihop med kaprifol… oväntad kombination. Med den funkar, mot min vilja…

Ett mysigt café fanns där också. Kan det bli bättre?

Det kan det. Inne i fabriken. Fanns det konst visserligen. Men jag och Martin kunde inte ta ögonen ifrån den gamla pappersvalsen. Vilken grej!

Inside the factory -an exhibition. But me and Martin just couldn’t take our eyes from the old paper-press.

Tiden står still.

And back to the summerhouse and the lake Vänern.

Sädesärlan och jag, halv fem på morgonen.

Horisont som nästan o-finns.

Notera sädesärlan som ville vara med på nästan varje bild.

Övernaturligt ljussken. Ensam sten. Magiskt.

