När jag vill blogga men inte vet om vad, är det alltid bra att lägga upp ett trevligt recept. För övrigt erkänner jag att jag tar efter min syster i detta inlägget.

Tonfisksallad som är sanslöst god. 4port.

  • 1 burk tonfisk
  • 1 burk svarta bönor
  • 3 tomater
  • 1/2 gurka
  • 1/2 rödlök
  • 100 g groddar eller ärtskott
  • 100g valfri sallad

Skölj bönorna och salladen. Skär resten av grönsakerna i lagom bitar.
Blanda allt. Jag brukar välja att ha salladen bredvid, för blir det över till dagen efter blir salladen bara blöt och otäck om den är blandad med allt det andra. Bättre att ha den i en separat skål.

Gör en dressing med;

  • 2 msk olivolja
  • 0,5 msk balsamvinäger (jag tar alltid mer, men såhär är receptet)
  • 2 st pressade vitlöksklyftor
  • 1/2 tsk salladskrydda
  • 1/2 stk örtsalt
  • 1 krm svartpeppar

Observera den dyra lyxiga vinägern.

Man får göra roliga figurer i dressingen innan man blandar.

Häll på salladen och rör om. Klart.

Med sallad och groddar.

Förresten så är salladen hutlöst nyttig -GI och allt det där.

