Jag har en hel hög med bilder till roliga blogginlägg som jag inte lagt upp ännu. Anledningen är att jag också har börjat spela in videosnuttar där jag bara har velat få med ljudet. Jag hade en tanke om att ha ljudet med i några bildspel. Men att ens sätta sig i hur sådant fungerar, med bildredigering, ihopklippning och så vidare -det hinner jag inte just nu!

Därför blir det fina bilder ihop med en ful video.

Här ifrån ett kallt Österlen.
Vem
åker till Österlen i februari? Jo en hel hög med trädgårdsingenjörer med hopp om att få lite inspiration.
-Inspiration i ett gråkallt Sverige med några minusgrader och lagom kall vind? Ja, det går!

Första stoppet blev hos Mandelmann i Rörum där all odling sker ekologiskt.

Gustav och Marie Mandelmann försöker också integrera djurhållning med växtodling för att få ett bra kretslopp. Bättre lyriska entusiaster får man nog leta efter!

Till exempel har de höns till som går runt i grönsaksodlingarna på friland som sanerare mot skadedjur.

Ja, de är anslutna. En av de första när Krav startades 1985.

Istället för att gödsla bäddarna till den ekologiska tomatodlingen i växthuset, låter de fåren gå där på vintern (hönorna också tydligen). I taket syns bevattningssystemet som hängts upp utom räckhåll för alla djur.

Fåren ifråga.

Närmre boningshuset har de en trädgård med blommor och örter där fårens ull används som täckmaterial mellan raderna! Ullen hade i annat fall bara använts som bränsle då den här rasens ull inte håller bra kvalité. Det är tyvärr också så att det knappt finns någon marknad för ull i Sverige idag.

Nedvissnade grönsaker kan också vara vackra.

De har en restaurang med café på somrarna.

Såklart, finns här linderösvin också. Mycket bra mot kvickrot!

Hade jag varit gris, hade jag frusit om rumpan den här dagen.

Jenny charmar in sig.

Gustav -en mycket sympatisk man.

Inte bästa kvalitén, men kanske kan ge en liten inblick till livsfilosofin på den här gården.

Så skrev jag ju Lavendelhäckar

…men det får nog bli i nästkommande inlägg.

Och vad är det alla tittar på?

