Gerillaplanterade en zucchiniplanta i rabatten utanför min port hemma i Göteborg i våras. Plantan hade jag släpat med mig från Alnarp. Zucchini hade Linda sagt. Så minns jag det i alla fall.
Nu behöver zucchinis rätt så mycket vatten för att växa bra. Ja, det behöver hela gurksläktet som den tillhör. Vilket betyder att en rabatt utanför ett lägenhetshus kanske inte är den bästa platsen när det gäller mullhaltig, näringsrik och fuktig jord.

Plantan växte bra, men för att det ska bli stora frukter så behövs MYCKET vatten.
Det blev därför bara en zucchinifrukt. En liten squash som växte.
Men jag vet inte. Började tvivla på mitt ingenjörskunnande. För något fel var det. Fast den blev GIGANTISK.

Tills Linnea, upplyste mig om att det var en squash-PUMPA. Jaha.
Inte konstigt den blev gigantiskt men aldrig ville bli grön!

Vad f*n gör man nu med en squashpumpa -någon?

___________________________
I thought I’ve made some major fault when my guerilla-planted (in the flower bed outside my apartment -not the best location for a water strenuous plant really) zucchini never sat fruit. And when it finally did –one large zucchini who never wanted to turn green no matter how large it became. I began to despond my horticulture knowings.
Until my friend Linnea told me it was a pumpkin (a ”winter-squash”, but still, a pumpkin!). A pumpkin!
Goddammit, what do I do with a PUMPKIN -anyone?

