Lista snodd från valfri svensk bloggare.
Vad är den äckligaste mat du vet?

All mat med russin eller apelsin i. Ursh.
Nämn fem grejer du är nöjd med som du gjort i jobbet (hela livet):
-Att jag fått provköra hjullastare och ramstyrda dumprar i Göteborgs hamn.
Sen kommer jag inte på något mer med mina jobb som gjort mig nöjd. Bra eller dåligt!?
Vad ångrar du i livet (om något)?

Att jag lyckades tacka nej till en resa till Kina med min mormor när jag var elva ungefär. Hon hade tydligen frågat via telefon om jag ville följa med, och jag hade tydligen sagt nej. Enligt mamma. Jag hade inget minne av att hon ens frågat. Grämer mig fortfarande över den knäppa situationen.
Vad är det sjukaste rykte du hört om dig själv?
Att jag, när jag var på Island, mjölkade femtio kor. FÖR HAND. Ryktet gick på hotellet där jag jobbade på Irland. Visserligen mjölkade jag kor på Island, men såklart med maskin. Slår vad om att hotellfolket fortfarande tror jag gjorde det för hand.
Vad kommer du ha för klädsel i höst och vinter?

Kjol, stickade tröjjor i 100% ylle, varma strumpbyxor och kängor med varma sockor. Allt i så lite svart som möjligt.
Vilket är ditt dyraste klädesplagg?
Tror att de flesta av mina kläder antingen är second hand- billiga under en hundring eller normal dyra som femhundra pix för en tröjja. Men dyrast är nog min The Bridge väska. Om den räknas. Den kostade tretusen. Men det känns som att den kommer att hålla hela livet. Bilder på The Bridge här.
Annars blir det nog min Marimekko-klänning jag köpte i somras. Ändå var den på rea. Såhär ser den ut, fast grön. Bild härifrån.

Har du någon oanad talang?
Jag tror att jag är rätt bra på att tyda människor. Hur mycket någon än vill dölja att han/hon är arg/ledsen/deprimerad/sorgsen/kär med mera, tycker jag mig kunna se det ändå. Hm, nu lär väl ingen våga prata med mig…
Vad gjorde du i helgen?
Åt lunch med min kompis Martina med familj och gick på ett grymt tungt och bra skivstång/intervallpass på Friskis och Svettis i Göteborg. Bland annat.
Vad är dina fem viktigaste 2dos den här veckan?
* Skriva rent alla anteckningar från föreläsningar.
* Plugga lignoser.
* Lämna lånade böcker.
* Göra rent, putsa och ställa undan sommarskorna för att få plats med vinterskorna.
* Träna. Alltid.
Vad har du på dig just nu?

Bästa gula-färgen strumpbyxor från Åhlens (bild snodd från denna bloggen), trekvartströjja från Gudrun Sjödén i samma nyans (yay!) med svart kjol och svart kofta som bryter av. Plus min älsklingsbrosch från femtiotiotalet som har två gula kulor -också i samma fina gula nyans. Den är så fin, ni borde få en bild på den egentligen.
Senaste låt du lyssnade på?
Jävlar! Den gör mig så glad! Och texten är så sann.
Bästa skönhetsknep?
Träna regelbundet! Det kommer så mycket på köpet -man blir hungrig på rätt tider, får snygg hållning, kroppskännedom och ORK! Tycker synd om folk inte rör på sig!
Vilken klädstil tycker du är hetast på män?
Allt där killen faktiskt funderat på vad som sitter bra och inte bra PÅ. Oavsett stil/mode, så är rätt passform som ger ett avslappnat intryck, snyggast. Hellre klä upp än ner!
Och fulast?
Spetsiga skor ihop med begynnande ölmage. Gärna piké till. Nä!
Vem saknar du?
Martin.
Om du fick en enda önskan uppfylld vad skulle du önska?
Förändrad världsekonomi där välstånd inte räknas i pengar utan i samhällsnytta. Tror att det skulle innebära mer rättvisa, mindre fattigdom och att miljön mådde bättre.

Vilka tre personer inspirerar dig mest?
Tror att det är mindre är samma personer och mer folk som kommer och går, som inspirerar mig.
Bästa filmen nånsin?

Vozvrasjtjenie -Återkomsten av Andrei Zvjagintsev. Vad händer med familjen när den förlorade pappan plötsligt en dag kommer hem? Från 2003. Se den om du har chansen! Sanslöst snyggt foto. Lågmäld, men med ett chockerande slut. Läs här.
Bästa boken nånsin?
Oj. Jag läser så mycket böcker men få får mig helt uppslukad från verkligheten. Ni får några tips istället.

  • Katharine Kerr’s fantasy serie fascinerade mig en gång i tiden, fast jag aldrig läste klart dem.
  • Bokhandlaren som slutade bada av Fritiof Nilsson Piraten. Läs! En de bästa böckerna jag läst.
  • Batseba av Torgny Lindgren. Så vackert språk.
  • Efter Floden av P.C Jersild. Skriven före sin tid. Tänkvärd nu när skyfallen verkar vara här.
  • Vindens Skugga av Carlos Ruiz Zafón. Först gillade jag den inte. Började om något år senare… och vilken historia!

Vilka tidningar läser du?
Helst Modern Psykologi om jag hade råd med prenumerationen. Mattidningar. Sydsvenskan och Göteborgsposten.
Vad önskar du att du var bättre på?
Att tåla att andra människor gör saker på annorlunda sätt än jag. Tycker ofta att mitt sätt är bäst. Lars Winnerbäck sa i sitt sommarprogram 2008 att det går över med åldern. Jag väntar i så fall!
Är du religiös?

Vad betyder ordet religiös? I term som troende så ja, klart jag tror. Det gör väl alla?
Vad är din största rädsla?
Att dö. Det är en fruktansvärt jobbig rädsla.
Vad är det elakaste någon sagt till dig?
Att jag är dum i huvudet. Och menat det.
Om du får barn vad ska du döpa dom till?
När jag bodde på Island köpte jag en bok med isländska namn. Något/några av mina barn ska få isländska namn för att de är så fina och betyder ofta fina saker som mossa, ängsblomma eller gräs.
Om du fick köpa vilken bil som helst – vilken?
En som gick att återvinna miljövänligt, inte var statusbetingad och med 100% förnyelsebart drivmedel. För övrigt kanske vi hade blivit vänligare mot varandra om alla åkte kollektivt?
De tre finaste sms du fått i år?
Alla Jag Saknar Dig sms av Martin.

