Etiketter

, ,

En grå dag i november.

Löven hade fortfarande fin färg.

Glada hunden var med.

Så gick jag och Jenny och plockade slånbär (prunus spinosa).

Vi hade räknat att fyra liter borde bli lagom. Synd att blåbär inte är lika stora!

Saft skulle det bli! Göra slånbärssaft är dock det perfekta projektet att glömma bort! Då saften skall hällas flera gånger och stå ett dygn däremellan, så det är suuuuuuperlätt att glömma bort dem. Bären måste dessutom vara frostnupna innan man ens börjar -och redan där glömde jag bort de fyra litrarna i frysen i två veckor eller så.
Så kom jag på att bären låg i min rumskamrat Julias frysfack -utan att jag ens frågat om lov!

Så nu håller jag på att glömma bort bären i saftnings-stadiet istället, då de står ute över natten…ehrm, jag menar nätter. Fyra dagar ska hela proceduren ta om man är effektiv. Nu, såhär fyra veckor efter plockning, står de och rinner av för tredje gången i köket. Imorrn ska det sockras.

Det blir nog bra. Ni ska få bild på själva slutprodukten sen. Sen.

