Etiketter

, , , , , , , ,

Efter långa dagar i skolan kommer jag alltid hem svinhungrig.  Det räcker inte med en-två frukter under eftermiddagen för mig. Äter jag inte något vettigt till mellanmål, äter jag till 173 % något onyttigt sockrigt när jag kommer hem. Somnar på det.

Därför var det perfekt när jag upptäckte att jag kunde göra bajsmuffins på det äckliga proteinpulvret jag köpt och som samlat damm under sängen (hinken med pulvret, alltså) ett bra tag!

Nej, de blir inte vackra. Inte ett dugg.

JA de blir goda! Inte alls obehagliga på något vis.

De går snabbt att göra.

Man blir så himla lagom lugnt och skönt mätt av dem.

De är perfekta att lägga i frysen -norpa en på morgonen och lägga i väskan på väg till skolan -lagom tinad tills eftermiddagen.

Lätta receptet, fulaste muffisen:
5 stycken.
Sätt på ugn. 175 grader celcius.
– 60 g proteinpulver (typ 1,5 dl)
– 2 msk kakao
– 200 gram skalad banan (cirka tre stycken eko-bananer, de är mindre)
– 2 äggvitor (gillar inte att kasta hälften vad stackars hönan klämt fram, så jag kör med ett helt ägg)
– 40 gram hasselnötter som du hackat (trettio fyrtio stycken kanske?)

Mixa allt utom hasselnötterna. Späd med vatten om det behövs (alltid för mig).
Tillsätt hasselnötter, blanda.

Klicka ut fem (5) kluttar på bakplåtspapper -vem behöver muffinsformar?
Grädda FEM minuter. En muffins är ett mellanmål.

En annan bra sak är att du också får ha dem för dig själv 😉
Kan bero på hur de ser ut, jag vet inte…

Svåraste, snyggaste muffinsen:
8 stycken.
– 40 g torkat äpple. Torkat?
Jaha.
Här måste du torka äpple först. Miljövänligast är att torka dem skivade på snöre några dagar. Annars kan man skära äpplen i bitar och torka i ugnen. Goggla på hur man gör. Ett äpple blir ungefär 25 gram tungt i torkad form.

– 6 torkade fikon (lätta att hitta nu till jul!)
– 2 ägg
– 2 äggvitor (som sagt -jag tar ett helt ägg istället)
– 30 st sötmandlar
– 3 tsk rapsolja
– 1-2 tsk kanel
Hacka mandlar och äpple till lagom bitar.
Mixa fikon och proteinpulver. OBS gör inte som jag och mixa detta ihop med äggen -det blir för tungt för mixern!
Mixa sönder fikonen med pulvret endast, först. Häll sedan i alla andra ingredienser och rör ihop till en smet. Klicka ut åtta (8) muffins. Grädda i 10 – 15 minuter.

Dessa muffins får vara med på bild ihop med mina två ny-fyndade kaffekoppar, Ivory Print från Rörstrand. Har inte haft några kaffekoppar här i Lomma innan, men nu går det att dricka kaffe hemma hos mig!

Har funderat på om det går att byta ut soja-proteinpulver mot sojamjöl. Det är ju typ samma sak, fast mindre konstgjorda grejjor i. Någon som vet?

