Till slut. Redovisning är avslutad, kurs likaså. Rapport inlämnad. För fyra dagar sedan skickade jag in den slutgiltiga rapporten för betygsättning.
Då hade jag någon dag tidigare knappt sovit av nervositet inför den muntliga redovisningen av densamma.
Vad jag var nervös för?
Att glömma vad jag skulle säga. Inte mer komplicerat än så. Inte särskilt nervös över att jag skulle vara tvungen att prata inför mitt företag -två människor som inte kommer från universitetet, och som ville att jag skulle ge dem svaret på ett problem. Desto mer nervös för att glömma bort viktiga saker som förstört sammanhanget. Att inte vara närvarande vid redovisningen. Blanda ihop saker och ting.

Men det gick superbra. Jag pratade långsamt och tog saker i rätt ordning, var närvarande hela tiden och kunde till och med lägga till förklaringar jag inte övat på innan. Det var verkligen inte värt den dåliga sömnen natten innan!

Och för fyra dagar sedan lämnade jag så in min slutgiltiga rapport. Min nya kurs hade redan börjat då. Jag var tvungen att hoppa över föreläsningar för att hinna korrekturläsa rapporten innan sluttiden gick ut. När rapporten väl är rättad och betygsatt kommer den att bli offentlig handling. Det var längesen jag känt mig så ansvarig för något jag gjort.

Den nya kursen som har börjat heter Trädvård. Den känns helt klart inte lika hektiskt som föregående kurs. Men lika intressant! Nu hoppas jag hinna blogga oftare -jag ser att det är en tapper skara som går in på min blogg varje dag -håll ut lite till!

_________________________
I see there’s a persevere bunch of people visiting my blog every day -keep going! Four days ago, my new course had already begun, and I had to skip classes to manage to proofread my Report about apples and fertilizers before deadline. But now it’s done. I finally had my report handed over to be graded. After that, the report will be official. I think I’ve never been so rigorous about a piece of work before.
And now I will hopefully, have more time for blogging now. My new course about arboculture doesn’t conceive as hectic as the previous one.

