Etiketter

, , , , , , ,

Här kommer några bilder från jul och nyår. Min fyndande julduk låg framme på bordet över jul och jag funderar på om det kan ligga kvar lite till -den är ju så fin!

Som vanligt åkte Martin och jag hem till mina föräldrar över jul. I år blev det inget fotograferande dock, jag var för trött för det, efter min preliminära inlämning av rapporten. På min systers blogg kan ni se det fina pepparkakshuset vi gjorde. Hon lyckades också fånga min hand på bild när jag öppnade den vällagrade julmusten jag och Martin hade med oss. Lagrad på Bourbonfat och med champagnekork minsann!

Jag fick många bra-att ha-saker i julklapp. Ett nytt pannband till exempel, och en reflex i form av en brosch! Smashing!

Jag fick också en jättefin present från mina syskon. Något jag önskat mig länge! Nämligen att få gå på opera!
Det bästa är att i vår kommer Trollflöjten att sättas upp på Göteborgs Operan och jag tror att det är en alldeles lagom föreställning att börja med för en som är ovan vid opera! Min syster Ellen hade gjort en jättefin bild till presentkortet.

Emedan jag var ledig på jullovet, jobbade min bror. Därför tog jag med mig Syster och våra stadsbor till pojkvänner, och åkte och tittade på vad min bror Ola gör på jobbet egentligen. Jag måste ju erkänna att jag är lite avundsjuk. Jag vill också köra stor maskin med joystick och små knappar!

Min bror har gått skogsprogrammet på lantbruksgymnasium och jobbar nu med att köra skördare. Här röjer han träd under en kraftledning. För oinsatta så fixar skördare typ allt när det gäller träd i skogen: den fäller, klyver, sågar, delar, kvistar, väger och mäter ett träd. Och lägger dem fint i travar. Det som förr krävdes många personer, gör Ola helt själv. Ibland behövs en hjälpande hand i form av en kollega som går med motorsåg. Dessutom finns det andra maskiner som kommer och hämtar trädtravarna sedan.

När vi kom hem till Göteborg igen så invigde vi får kaffekanna som vi också fått i julklapp. Eller, Martin invigde. Så länge kaffet inte finns i glass eller choklad så är jag inte tillräckligt vuxen för att dricka det.

Förutom fina saker i julklapp har jag fått lite mindre fina saker. I mina krukväxter. Sorgmyggor kallas de och larverna äter på blommornas rötter. Vattnar man för mycket i torvsubstrat (jord till krukväxter är torv) kommer sorgmyggorna som ett brev på posten (bannar pojkvännen). Om man rotar lite i jorden kan man se små korta genomskinliga larver med svart huvud.
Såhär ledsna och rangliga blir dom.

Detta är en oxalis och den ska egentligen se ut såhär som min andra Oxalis gör:

Nu har Martin köpt något med att så vackert namn som rundmaskar. Dem ska han ska vattna ut i mina blommor, jag är ju inte själv hemma i Göteborg längre. Det finns många olika rundmaskar i världen och dessa rundmaskar heter nematoder. De syns bara i mikroskop. Via Bionema kan man köpa Nemablom. Det är påsar med nematoder av arten Steinernema carpocapsae som gillar just sorgmygge-larver.
Nematoderna lägger sina ägg inuti sorgmyggelarven så att nematodbarnen, när de kläcks ska ha något att äta av: sorgmyggelarven!
Himla bra va! Biologisk bekämpning kallas det. Livet är hårt i naturen. Nu hoppas jag att nematoderna hinner kläckas innan sorgmygge-larverna ätit upp alla rötterna på mina blommar.

