Etiketter

, , , , , , ,

Ibland undrar jag hur logiskt jag tänker. Jag har nämligen bestämt mig för att läsa dubbelt i vår. Fast jag egentligen tänkt att jag behöver varva ner eftersom jag känner mig trött mest hela tiden.
Så bestämmer jag mig för att läsa två kurser samtidigt.
Inte särskilt logiskt, eller hur?
Nej, men ibland är man klämd emellan omständigheterna. Som pengar och jobb till exempel.

Det verkar som att det finns bra jobbmöjligheter inom hantering och skötsel av kyrkogårdar i Sverige just nu. En anledning är att kyrkbranschen håller på att förändras, en annan är att det är ett generationsskifte på gång.

Därför kändes det logiskt att söka till kursen Kyrkogårdsförvaltning på 15hp, på halvfart. Ska alltså läsa kursen utöver Trädvårdskursen och Kandidatarbetet. Endast en hemtenta och två obligatoriska dagar i månaden ska ingå, så jag tror jag klarar av det.

Trädvårdskursen jag går nu, är också anpassad mot Kyrkogårds-förvaltningskursen då många av klassens landskapsingenjörer läser dem samtidigt. Dessutom verkar förvaltningskursen riktigt intressant!
Så förrförra helgen emellan alla filmer på Göteborgs Internationella Filmfestival (såg fyra filmer på tre dagar)-

Biljett-remsa.

-så besökte jag även en kyrkogård mitt i Majorna för att fotografera och svara på frågor inför kursstarten denna veckan. En hel del nya begrepp fick jag lära mig. Som till exempel vilket gravskick som finns representerat på kyrkotomten. Kistgravplats eller Kolumbarium till exempel. Vilken stil kyrkogården har -parkkyrkogård eller landskapskyrkogård? Vet ni vad en kulturgrav är? Skillnad mellan minneslund och askgravlund?

Typisk grav i Majorna -en grav för en sjöman och dennes familj.

Jag var också tvungen att försöka se kyrkogården ur ett hortikulturellt perspektiv -planteringar, träd och buskar -särskilda arter? Framtida potential? Plötsligt såg jag med helt andra ögon på en plats jag knappt reflekterat över innan.
Så jag tror att den här kursen kommer att bli givande. Hoppas också att jag klarar av att läsa den och Trädvårdskursen samtidigt … för att inte tala om kandidatarbetet sedan.
Så nu håller vi tummarna!

