Etiketter

, , , , , ,

Här står jag i röd tröja, svettas och dricker vatten.

I helgen mellan elva och fyra varje dag, har Martin och jag tagit i hand med trettio andra personer. Vi har alla nämligen försökt lära oss dansa Lindy Hop. Jag kan meddela att det helt klart är en svettig dans. Svår och svettig -men väldigt kul!
Nån gång framme i evigheten ska man väl kunna dansa såhär:

Lindy Hop hör till dansfamiljen swing och det är jazz man dansar till. Grundstegen är lätta -endast tre stycken. Det är alla extraturer man gör på själva grundstegen som gör det svårt, och att man kan dansa det hela till väldigt snabb jazz.

Under helgen gick vi igenom hela åtta turer på bara några timmar!

Det är en nackdel med danskurser tycker jag -att lärarna sällan är särskilt pedagogiska kring att man faktiskt måste få öva öva öva på minsta lila grundsteg innan man går vidare. Inte gå igenom fem turer på en halvtimme där man dessutom bytt partner tio gånger. Några danskurser har jag gått, och det är alltid samma sak.

Just den saken drog ner intrycket av helgens kurs, men Martin och jag har redan börjat prata om att åka till Herräng (världens största jazzdans-camp) i sommar och ta en till kurs. Jag trodde aldrig att Martin ens ville vara med på denna kurs -ännu mindre tycka det var roligt! För även om det var mycket att ta till sig så var det faktiskt väldigt roligt. Men innan sommarn, hoppas jag att jag har vågat mig till någon av de danskvällar som hålls i Lund och Malmö i veckorna.

___________________________
Me and Martin attended a Lindy Hop dance course for beginners this weekend. I have wanted this for so long! I would never believed that Martin would join me, but after six hours dancing during two days we both found it to be very fun! Difficult and sweaty, but very fun!
Lindy Hop is based on jazz dance and belongs to the swing dance family. The basic steps are fairly simple, its the fast music and the styled pattern that makes it quite difficult to learn.
We have already talked about to visit the worlds largest jazz dance camp at Herräng -in Sweden (!) this summer. Meanwhile I will try to attend one of those dancing evenings in Malmö or Lund that are held some days a week here.

