Etiketter

, , , , , , , , ,

Halv åtta på kvällen gick mitt flyg från Kastrup till Helsingfors. Jag hade knappt några ytterkläder på mig och frös lite i väntan på bussen. Väl i Helsingfors mötte jag upp Martin på planet till Hong Kong. Han hade köpt lakritspipor till mig!

Hela planet var överfullt. Så fullt att de i Göteborg hade frågat Martin om han kunde ta ett senare plan och åka via Heathrow. Och få betalt för det. Eftersom vi skulle mötas upp i Helsingfors, tackade han nej. Flygbolagen gör tydligen så -överbokar- för att flygplanen sällan fylls upp, som det gjorde den här kvällen.
Sen började plågan. Nio timmar på i en flygstol är inget för mig. Kan inte sova, det låter för mycket och man kan inte röra sig. Drog en ed att efter denna resa ska det dröja, innan jag flyger så länge. Vi landade halv tre på eftermiddagen i Hong Kong. Tjugoåtta grader varmt, sol, luftfuktighet på över 75 %. På grund av Martins krångel med överbokningen hade han ett kul meddelande på bagagebandet när vi kom fram.”Mr. Johansson. Please contact service counter no. XX”.

Hans väska hade minsann åkt till Heathrow. Den skulle komma fram senare.
Vi bestämde oss för att ta snabbtåget in till Hong Kong Station. Snäppet dyrare än bussen, men svalare, tredubbelt så snabbt och lätt att förstå vart man skulle kliva av. Här väntar vi på tåget.

Det hela gick mycket smidigt. Väl på Hong Kong Station var det supertydligt skyltat bort till terminalen där en hel drös med hotellbussar avgick. Vi hade fått anvisningar att ta buss K4 som gick förbi vårt hotell. Gratis skjuts till hotellet alltså!
Här ligger vårt lila hotell på höger sida -Bauhuinia. Bauhinia är ett vackert asiatiskt träd med gula blommor. Hotellet hade 21 våningar, där våning fyra och sju saknades. Kinesisk vidskepelse kallas det. Hotellet låg i Tsim Sha Tsui-området i Kowloon distriktet i Hong Kong.

Jag var bara tvungen att sova. Efter två timmars sömn ringde vi syster Henny och bestämde möte för kvällsmat. Vi hade bett om Dumplings. Vi hamnade på Tai Fu Lau Peking. Genast fick vi utföra eldprovet -äta oljade jordnötter med pinnar. Ni fattar ju själva när man inte ätit med pinnar på flera år. Tack och lov gick det okej.
Vi handlade sedan några underkläder och tandborste till Martin, eftersom väskan inte kommit ännu, och gick och la oss.
Dag 2.
Eftersom hotellfrukostar i Kina är dyra och chansen är stor att frukostarna kan bestå av köttgrytor, nudlar och annat inte frukost-aktigt för en nordbo, hade vi inte betalt för frukost på hotellet. Det första vi var tvungna att göra var att leta upp ett frukostställe. Efter yoghurt, grillad smörgås och te gick vi för att titta in Tsim Sha Tsui’s shopping. På Timberland kunde man köpa hopfällbara skor eller plocka ihop sin egen sko för runt tusenlappen.

Bara att plocka ihop några skin-bitar i fina färger.

Köpte redan första dagen en grön kofta eftersom jag inte hade någon med mig, och inomhus används luftkonditioneringen till max. Det blev faktiskt kallt. Ju finare affär, desto kallare. Står det till exempel ROLEX eller Gucci på skylten till affären, kan man till och med ha dörren öppen så det flödar kalluft ut på gatan.
Martin prövade iDream -huvudmassage. Priset förtäljdes inte, men det var rätt behagligt enligt Martin.
Vi gick också förbi Tuttimelon och var bara tvungna att prova. Man väljer först youghurt-smaker. Från naturell till tamarind-smak.
Sen väljer man toppingen och där finns allt från våffloroch kaksmulor till blåbär, mango och ananas. Sist betalar man i vikt.

Jag valde blåbär, jordgubbar, smarties, gummibjörnar, Oreo-kakor och grodägg.
Nej. Det är faktiskt basilikafrön som man lagt i vatten. Då får de liksom gele runt sig och ser ut som grodägg. Typisk grej i Kina, att ha bara för att det är en kul konsistens. Smakade ingenting! Det var vi och en hel hög med skolflickor. Yoghurt är ju nyttigt stod det på lappar överallt. Bra för skolbarn! No Fat! Sen att deras yoghurt innehåller (upptäckte jag sen) hur mycket socker som helst (20%) är tydligen en annan sak.

Vi gick sen till hotellet för att hämta Martins väska. Jag försökte lära mig lite kinesiska tecken ihop med de här två killarna  och deras lärare i barnprogrammet:

Det hade blivit kväll och vi mötte upp Henny för att gå och titta på den dagliga ljusshowen längs med hamnen Victoria Harbour. Ljushowen är med i Guinness rekordbok för att vara den längsta permanenta ljushowen i världen. Japp. Fyrtio byggnader är med i ljusshowen längs med kajkanten. Det är laser, färgat ljus och musik i ungefär tio minuter varje dag klockan sju på kvällen.
Ändå är man som modern indoktrinerad människa, rätt så svårimponerad av en ljusshow från höga hus ihop med synthdisco. Det var rätt så fint i alla fall. Finare var maten vi åt sedan. Ett litet ställe på gatan.

Grillspett: hett, starkt och supergott.

Vi planerade för nästa dag då Henny inte hade skolarbete att göra utan kunde följa med oss hela dagen. Vad vi gjorde då får ni se i nästa inlägg!