Etiketter

, , , , , , , ,

Sista heldagen i landet på andra sidan jorden. Vad skulle vi förära den dagen med? Mer shopping? Åka över till fastlandet Kina (Hongkong är ju en egen administrativ del av Kina), besöka en av nöjesparkerna? Disneyland eller den kombinerade djur/nöjesparken Ocean Park?
Till slut föll valet på Ocean park, eftersom de har en del kinesiska djur man kan titta på -pandor t.ex. -utöver alla bergochdalbanor. Jag kommer nog inte att besöka Kina på ett tag igen, och att missa chansen att se en panda i Kina kändes dumt.

Då det låg regn i luften, tog jag med mig mitt nyinköpta paraply. Med fodral som ser ut som en kinesflicka i gula kläder -så himla söt!

Alltså, buss-systemet är inte helt lätt att förstå sig på här, det tog oss en timme att hitta en buss bort till nöjesparken. Här står jag vid en busshållplats där bussen aldrig kom fast det stod att den skulle göra det.

Till slut landade vi på nöjesparken i alla fall. Jag gjorde high five med en av parkens maskotar, James Fin H2O.

Parken består av två delar som är avskilda av ett berg. Man tar sig emellan delarna genom att åka linbana, eller tåg, rakt igenom berget. På själva berget har man klippt ut buskar i form av en drake (eller sjöhäst).

Vi bestämde oss för att ta linbanan upp till toppen och börja där. Vi hade också sett ut ett matställe där. På väg till linbanan hann jag med att köpa honkongianska våfflor.

Man kan väl tänka att det ännu inte är högsäsong för parken, plus att det var mulet och mycket dimma. Ändå var kön till linbanan inte särskilt kort …
Jag fick helt enkelt titta på saker omkring mig för att fördriva tiden. Som det här trädet med underlig frukt till exempel.

Till slut kunde vi kliva in i en korg och åka upp till bergstoppen.

Rätt in i dimman åkte vi.
Efter en stund såg vi toppen.

Vi åt middag och gick sedan för att titta på manet-disco.
Manet-discot heter egentligen ”Sea Jelly Spectacular” och består av mörka rum och drösar med maneter i glascylindrar, som till syntmusik belyses med ljuseffekter. Typ såhär lät det:
Såhär såg det ut:

Man får hoppas att maneter gillar att dansa varje dag.


Martin ville gärna åka nån attraktion, men eftersom det så smått hade började regna, gick vi först in i ett akvarium med den utrotningshotade kinesiska stören.
Och nej, det är inte en stor stör ni ser till höger i bild. Kanske något annat utrotningshotat …

När vi om ut regnade det ännu mer. Vi började gå bort mot två bergochdalbanor när det plötsligt började blåsa hårt från havet, i samma sekund började det vräka ner regn. Vi lyckades springa in under ett soltak där andra besökare tagit skydd. Det var det värsta regnoväder jag någonsin varit med om. Det hällregnade från alla håll och blåsten dånade över oss. Martin svor över att attraktionerna inte gick att åka, jag var fascinerad. Senare fick jag reda på att en amber-varning gått ut på morgonen: det vill säga storm med regn på över 30 mm per timme, som håller i sig.

Ingen käkar på McDonalds.

Här en en skakig film gjord med Martins nya kamera från Ocean Park:

Jag vet inte hur länge vi stod under solskyddet, men när vinden lagt sig och regnet bara var ett droppande, drogs vi med floden andra besökare mot tåget ner från berget. Ett lugnt kaos kan man säga. Väl nere igen stod vi i valet och kvalet att åka hem eller stanna. Vi var blöta, det skulle förmodligen regna mer och att åka nån karusell var vi inte så sugna på. Det började bli mörkt.
Men, se på pandorna fick vi ju göra i alla fall. På Ocean Park finns fyra stora  pandor och två av dem hade det här stora tältet för sig själva:

Pandorna behöver nämligen luftkonditionering i det varma fuktiga Hongkong, som har ett helt annat klimat än vad de är vana vid.
Det var faktiskt väldigt konstigt att stå och titta på de här djuren. De såg liksom inte riktiga ut, mer som en människa som klätt ut sig.

Jing Jing heter den här honpandan som bor ihop med hanen Le Le. De kom till Ocean Park rätt nyligen -år 2007 och symboliserar tioårsjubileet när Hongkong återfördes till Kina från Storbritannien.

När vi ändå stannade kvar en stund, kunde vi inte låta bli att gå igenom det enorma akvariet vid entrén.

Bland annat hade de två jättestora bläckfiskar och de här små söta krabborna som man gärna skulle vilja stöta på i badvattnet hemma. Inte.


Man var tvungen att gå förbi souvenirbutiken på väg ut.

Jag köpte faktiskt en tröja med halsdukstryck, på.

Det var kväll och dags att möta upp Henny för en sista kvällsmat ihop. Efter många om och men, blev det koreanskt och ni känner redan igen minerna tror jag.

Här drack jag den godaste milk tea under resans gång. Allt var gott här faktiskt.

Okej, ett litet inlägg till om Hong kong blir det nog 🙂

____________________
The last day in Hong Kong was not spent in Disneyland but at the other theme park in Hong Kong -Ocean Park. The reason was that the park is a combined zoological- and amusement park. Before I left China I wanted to se some pandas. But before we managed to have a look at them we were caught by a huge storm with heavy rain, right after our arrival. So we happen to have been to Ocean Park but did none of the rides. But after the rain we managed to look at the pandas and at the large aquarium with scary crabs.
That evening we ate korean noodles and I had my best milk tea on that trip.

