Etiketter

, , , , , , ,

Jag hade ju ett sista inlägg om Hongkong som jag ännu inte lagt ut. Här kommer det! Tänk, ändå nästan tre månader sedan vi var på andra sidan jorden! Jag måste ändå säga att efter en vecka i storstan kändes det helt okej att åka hem igen. På nio dagar hade vi hunnit göra och se mycket mer än vi gjort om inte Henny bott där.
Sista dagen blev en shoppingdag. Nära vårt hotell fanns ett fleravåningshus med alternativa kläder, smycken, väskor, smink, skor.

Små små rum med, ofta unga, tjejer och killar som sålde alla sorters kläder, underliga märken och accessoarer mellan himmel och jord. Kan ni tänka er; att de hade en ryggsäck från svenska Sandqvist till exempel! Under fem timmar lyckades vi bara gå igenom tre våningar av fem.

Jag och Henny köpte färgglada jeans, som ni redan sett här:

Vi prutade med blingbling-miräknare.

Till slut blir man hungrig. Henny tog mig och Martin till sitt lunch-hak. Ett nudelställe med de godaste nudlar jag ätit i hela mitt liv!

Så starkt att det vibrerade på läpparna. Det kändes som att få läppen full med bistick! Men. Så. Gott!

Efter detta har vi försökt göra likadana nudlar hemma. Såhär såg det ut:

Vi lär aldrig lista ut alla ingredienserna i det här!

När det inte var många timmar kvar till flyget, gick vi hem till Henny för att tvätta våra kläder. På vägen stannade vi för att äta hongkongvåfflor,

något alldeles speciellt (det var kö utanför!). Samma våfflor som jag smakade i nöjesparken, men med  jordnötssmör, nutella och kondenserad mjölk i! Så onyttigt att det inte fastnande på bild!

Henny bodde i studentkorridor ihop med flera tusen andra -huset var arton våningar högt … Tvättstugan var dessutom uppdelad efter kön. Fö ve om tjejjerna fick syn på en kalsong, eller tvärtom!

Vi sov en timme eller två innan vi tog tåget ut till flygplatsen och flög hem till ett svalare Sverige igen.

_____________________________
I had one forgotten post about me and Martins last day in Hong Kong, so here it is! As we had to leave early evening for going to the airport we spend some hours shopping close to our hotel. Close by was a whole building with alternative/underground clothing. I even happened to find a Swedish brand of bags! Of shopping you go hungry and my sister Henny took me and Martin to her favourite lunch-shack; a noodle bar! The best noodles I’ve eaten ever! So spicy you lips felt burnt, but so delicious! Back home we have tried to copy the recipe. On our way back to Henny’s dorm we stopped for a speciality -Honk Kong waffles. Covered with nutella, peanut butter and condensed milk! can you imagine! So healthy it was never catch on photo 😛

