Etiketter

,

Innan skolan tog slut i våras tog jag och mina vänner en skolavslutningsresa till den lilla ön Ven utanför Landskrona. Vi hade pratat så länge om att cykla där, att det till slut var tur att det blev av innan utbildningen tog slut.

Jag var i början av min sjukskrivning och egentligen rätt trött och slutkörd och gnällig, men det blev en så himla bra helg! Först tåg till Landskrona och sedan tjugominuters färja ut till ön.

Det var fler än vi som ville bli ö-bor för en helg.

… Och hyra cykel …

Tur de har många cyklar.

Redo, Fredrika?

Yes! Då kör vi!

Eller vänta nu, vilket håll sa vi att vi skulle åt? Hur ser det ut på kartan då? Höger, nä?

Efter att hittar rätt, ha lämnat vår packning i en stuga vi hyrt på öns enda camping, bestämde vi oss för att cykla och kolla in utsikten. Som ni ser hade vi sjukt tur med vädret! Jag hade lånat ut min kamera till Hulda medan jag fotade med Martins.

foto av Hulda

foto av Hulda

Vi stannade till vid den lilla kyrkan som har det bästa läge en kyrka kan ha -högt upp på en kulle med blåsig utsikt över havet.

foto av Hulda

Hulda själv!

Till slut var det dags för höjdpunkten på kvällen: grillningen. Längst ner vid havskanten i lä, satte vi oss. Perfekt, även om jag var rädd att det skulle bli kallt.

Jag var ehrm, rätt hungrig också.
foto av Hulda

Det blev kväll och sommarsolnedgång.
foto av Hulda


Marina undersöker om bilderna duger i kvällssolen.

Dagen efter var vi tvungna att ta färjan som gick strax efter lunch och hade inte så mycket tid kvar för att utforska ön. Därför stannade vi på Tycho Brahe museum.
Tittade på den återskapade trädgården.

Fikade i snyggaste pergolan.

Gick på multimediaföreställning i Brahes observatorium.

Tycho Brahes forskningscentrum på Ven på 1500-talet var det största i hela världen på sin tid när det gällde astronomi och astrologi. Stället var fullt av forskare då. Tänk, på lilla Ven! Forskningsuppdraget bekostades av danska staten och ska ha kostat så mycket som 5 % av den danska bruttonationalprodukten. Tänk om ett forskningscenter fått sådana summor idag!

Utanför museet står Tycho och tittar mot stjärnorna.

foto av Hulda

Men vänta, vad sysslar de med därborta?

Wohoo de har leksaker här ju!
foto av Hulda


Så var det dags att lämna ifrån sig cykel, ta en på Ven egentillverkad glass, och stiga på färjan till fastlandet igen.

Tack Hulda, Fredrika och Marina för en bäst helg!

