Etiketter

, , , , , ,

Förra helgen kom min syster på besök. Eller, en av de två. Även fast en helg mest består av två korta dagar hann vi med en hel del … fast så är det oftast med min syster. Hon är snabbare än jag på det mesta, vilket kan vara skönt ibland när man i vanliga fall dras med en långsam pojkvän 😉
Vi hann gå på stan. Två gånger till och med. Jag hade min kornblå kavaj på mig som jag berättat om tidigare:
Här ett foto som Henny tagit:
Eftersom jag dumt nog skaffat en sådan här liten lapp,

som jag helt enkelt inte kan hantera, var det skönt att få hjälp av släkten:
[instagram: jennymedh]
Jag hade lyckats få tag i de sämsta men också de billigaste sittplatserna på Göteborgsoperan, och som ni vet gick vi på musikalen Chess. Kändes skönt att inte sälla sig till de tre miljoner som satt bänkade framför känt tävlingsprogram under kvällen. Jag hade på mig mitt senaste Traderaköp, en Marimekko-jackklänning:
Klänningen var superfin, musikalen var sådär, faktiskt.
Som våffla på semlan … mötte vi under söndagen upp min kompis Jenny i Fjärås för brunch! Eh, ja, jag äter mer än fotograferar under en brunch. Fler bilder blev det när vi sedan gick ner maten vid Äskhult by.

Äskhult by är en helt oskiftad by med flera hus kvar sedan 16-1700-talet. Med oskiftad betyder att alla åkrar delades av alla i byn och låg runtomkring byn med alla hus i en klunga i mitten. Vid det sista skiftet, som genomfördes på 1820-talet så tilldelades varje bonde kort förklarat, egna åkrar. Ofta var man tvungna att flytta bort från byn för att vara nära sina egna åkrar och både bygator och fägator osv, försvann. Här är allt sådant kvar eftersom det gick att genomföra Laga Skiftet ändå.

Här ser vi en av ursprungstanterna som bor här. Jag och Henny tittar fascinerat.

Nähä, det var bara en hel del blåst kring huvudet utan mössa tydligen…
De sista som bodde här flyttade ut på 60-talet. Intressant ändå, då det varken fanns avlopp eller el dragit upp hit då.
De flesta boningshus är från 1800-talet, men ett av uthusen/lagårn var byggt under 1600-talet. Och vilka vägg-plank det var byggt av! Frågan är om sådana plankor går att få tag i, idag. Säkert två decimeter tjocka. Alla hus omålade.

Eftersom Jenny kommer härifrån, fick hon guida till nästa sevärdhet; Ramhultafallet. Vi halkade oss fram sista biten till fots.


Rätt vackert ändå. Vilket innebär att man liksom måste dela med sig av sina upplevelser.

Jamen, liksom kolla så snyggt det blev:
Sen kände man sig rätt så nöjd. Japp.

Och det var bara att skjutsa syster till tåget. Bra helg!

