Etiketter

, , , , ,

Egenplockade jordgubbar:

  • 10 liter = 264 svenska kronor (dagspris)
  • Det tog mig högst tjugo minuter att plocka hinken ovan
  • Jag kan välja exakt vilka bär jag vill ha, själv
  • Det är solvarma och har ingen historia av kylkedja bakom sig.
  • Alla är fräscha – ingen soggig, ledsen, möglig liten jordgubbe ligger i botten som det [alltid] gör i köpta kartonger
  • Jag kan sänka kilopriset genom att äta samtidigt som jag plockar. Ingen otrevlig upplevelse
  • Det är garanterat svenska
  • Ofta är sorterna av jordgubbar för självplock godare än de sorter man köper, som mer är utvalda för att hålla transporter än att smaka gott.
  • Man får komma ut utanför staden en stund, se lite jordbrukslandskap och träffa en producent på nära håll (borde vara eftersträvansvärt)

Man får lite ont i ryggen och kramp benen av att stå böjd, ja
Man måste ibland ha bil + lägga lite på bensin/kollektivtrafik för att själv ta sig till jordgubbarna istället för tvärtom
Det lönar sig inte med självplock för producenterna eftersom det är få som plockar och de som plockar, plockar sämre än bärplockare (sant)

Folk vill inte plocka sina bär själva nuförtiden. Självplock är, ute.
Jag fattar inte varför.

Här plockar jag för övrigt mina bär, och för den delen exempelvis också vår årsförbrukning av koriander som jag fryser in (för cirka en tjugolapp – vad kostar en kruka i butiken, någon?).

