Etiketter

, , ,

Enda gången jag kan hitta mitt namn i text, är isländska böcker.

Lista kopierad från Bokhora

Senast köpta inbundna bok: Hemligt, eftersom den är en present. Innan dess var det nog förra årets Nobelprisstagaren Mo Yan’s Vitlöksballaderna.
Senast köpta pocketbok: Utvandrarna av Vilhelm Moberg, Don Quijote av Miguel de Cervantes Saavedra och Tänka Snabbt & Långsamt av Daniel Kahneman (rekommenderas!).
Favoritgenre: deckare när jag vill ha snabb njutning (som Mankell), relationsromaner när jag orkar (som Murakami) och oftast -klassiker. Oavsett, måste språkhanteringen vara bra och karaktärerna äkta.
Ultimata längden på en bok: Runt trehundra sidor kanske, då känns det som att boken går att läsa relativt snabbt – som innebär en vecka eller två. Önskar jag hade längre tålamod som i tonåren då man läste tjock fantasybok efter tjock fantasybok på tretton band …
Favoritbokhandel: Pocketbokhandeln.
Favoritbibliotek: Malmö stadsbibliotek känns snyggt, men lite bullrigt. Majornas bibliotek är lugnare, men mindre utbud.
Favoritplats att läsa (i hemmet): Sängen alternativt Häggbom.
Favoritplats att läsa (utanför hemmet): På ett lugnt, halvtomt intercitytåg. Eller på fin gräsmatta.
Fem författare du alltid köper i inbundet format: Oj, jag är för fattig och har för lite plats för det … Nationalnyckeln önskar jag att jag hade råd med. Böckerna om mossor hade inhandlats först.
Bästa lässnackset: En kopp te. Läsa till frukost är också najs. Och till lunch, till fikat och till … a, ni fattar.
Bästa läsdrycken: te, både som mat och dryck uppenbarligen.
Bästa bakgrundsljudet vid läsning: Ja inte pojkvännens filmtittande i alla fall. Det får gärna vara tyst när jag läser romaner. Ska jag läsa kurs/facklitteratur i studiesyfte så fokuseras det mycket lättare med en låtlista med den här gruppens alla låtar:

När på dygnet läser du helst?
Jämnt om jag kunde. Kvällstid innan sänggående som oftast. Till frukost är också trevligt.
Bästa bakfylleläsningen: Alltså, pass på den. Men när jag vill läsa något mindre tar-ett-tag-attkomma-in-i-en-bok, så knarkar jag tidningen Modern Psykologi. Den är så bra! Tätt efter den, så kommer tidningen Filter. Antar att jag är målgruppen för båda tidningarna, men ja, jag är fast!
Bästa kollektivtrafikläsningen: Hade nästan klockrent velat svara iPadden, eftersom man kan få med sig så mycket läsning (e-böcker plus tidningar) i bara en förpackning. Men har svårt att förlika mig med bilden av en person som flashar sin ipad på t.e.x bussen. Plus att man plötsligt blir med stöldbegärlig. Gillar därför pocketbok av de motsatta anledningarna. Eller tidningen Filter, den är lagom stor och lagom engagerade (lagom långa artiklar). Blir lätt störd av omgivningen i kollektivtrafik, så har svårt att koncentrera mig på djupa böcker då.

