Etiketter

, , , , , , , , , ,

Nyss var det filmfestival i Göteborg.
Oftast har jag jobbat, eller som för ett år sedan, pluggat och bott på annan ort och inte haft möjlighet att närvara på så många filmer som jag önskat. Nu var jag istället arbetslös och hade inte råd med så många filmer istället. Typiskt. Nån gång i livet önskar jag att jag hade en veckas ledigt, och pengar till att se så många filmer jag ville!
I år blev det således nio filmer och dokumentärer under festivalveckan (en veckas process att skilja agnarna från vetet = att våga välja bort).
Roligast var den här finska filmen -August Fools. Jag hoppas den kommer på bio!
Filmen min pappa definitivt hade gillat var också med finskt filmteam:
Hese har haft en dröm i flera år – att åka lastbil genom Alaska. Först måste han bara skruva ihop den.

Tråkigast var det att den här danska kriminalfilmen inte kommer på bio i Sverige, utan går direkt till DVD. Konstigt, det här är bättre än vilken Beckfilm som helst nuförtiden:
Dock är det pinsamt hur pinsamma de svenska poliserna är.

Svartast humor hade såklart den isländska filmen – Hästen i oss. Inklusive explicita hästscener:

Jaha, tänker ni.
Men, nu har dock en del av dokumentärerna jag inte hann se, kommit på SVT Play! Och ni kan ju också kolla in dessa!
Filmfestivalen hade Rysslandstema i år, och två dokumentärer från Ryssland finns nu på svtplay.
Spelet om Sotji. Putins miljardspel om bygget av vinteridrott i subtropiskt klimat i OS namn. För den som vill lära sig hur man mutar och korrumperar å det grövsta.
De fördömda. I ett fångläger på den ryska tundran – i en skog lika stor som Tyskland (!) – sitter livstidsdömda fångar. Närmsta stad ligger 7 timmars bilresa bort. För första gången får ett filmteam komma in och filma.
Fler dokumentärer:
Tvillingsystrar. Tvillingsystrarna blir medvetet skilda åt på barnhemmet i Kina och placerade hos två familjer – en i Norge och en i Amerika. Av en slump råkar de stöta på varandra på barnhemmet och bestämmer att systrarna ska få ha kontakt.
Min stulna barndom. Har gått på bio under 2013.

Så hade jag dock önskat att SVT varit så ”opartiska” att de visst visat Godheten, innan valet.


Tankesmedjan i P3 förklarar (spola fram till 08:41).
Hepp!

