Etiketter

, , , , , , , , , , ,

Jag har en hälsning till er.
Människan, homo sapiens sapiens. Detvill säga vi. Du, jag och dina barn. Vi utvecklades från den förhistoriska människan för mer än 200 000 år sedan.
Jag vet inte när järneken, gullegnet, olvonet eller idegranen kom till jorden, men jag gissar att de har funnits minst, lika länge. Vad tror ni kära föräldrar?
Jag tror dessutom på evolutionen. Survival of the fittest – a, ni fattar.

Ta som exempel sur mjölk. Har ni druckit det någon gång? Jag menar druckit så som man dricker färsk mjölk. Utan att spotta ut, hålla för näsan och skölja ur förpackningen och genast slänga den. Troligen inte. Därför att tvåhundra tusen år har lärt oss att vi inte ska syssla med sådant (troligtvis lite kortare tid eftersom tamkossan inte var uppfunnen just då). Vi mår helt enkelt för dåligt av det.

Därför, kära föräldrar, skulle jag villa hävda att detsamma gäller för idegranens arillus, gullregnets baljor samt järnekens stenfrukter. För att nämna några.
Okej, jag håller med om att era barn inte har levt i flera hundra tusen år. Men vad jag förstått så är sådant nedärvt. Oavsett hur mycket datorspel ens förfader spelat. Tummis!
Jag lovar härmed: VÅRA SINNEN ÄR TRÄNADE I HUNDRATUSENTALS ÅR ATT INTE SYSSLA MED SÅDANT VI KAN BLI SJUKA AV!
Grejjen är att jag gissar att ni fortfarande inte är säkra på det här. Jag får nämligen frågor om det här var och varannan dag ”Nej, den vill jag inte ha, den är ju giftig. Jag har barn” ”Är den här växten giftig? Jag har barn” ”Men, är inte de giftiga? Vi har många barnbarn”.

Jag skulle vilja fråga er föräldrar. Har ni prövat? Va? Äta alltså.
Har ni prövat att äta, säg, grus och sand? Barn äter ju sådant ibland. Smakar nog inte så mycket gissar jag. Lite jord, metall. Har ni råkat dricka den sura mjölken? Tror ni ert barn hade halsat den? Varför inte undersöka det ni inte vill utsätta edra barn för? Ta reda på fakta. Gå till botten med problemet!? Inte tänkt tanken? Vågar ni inte?
Inga problem, det har har jag (who else 😛 ).

Vid det här laget har jag prövat både arillus (en halv) och järneksbär (inkl kärna). Vad jag förstått måste man äta cirka tjugo av dem vardera för att börja må dåligt. Ungefär.
Jag hade varit imponerad. Imponerad säger jag, av era barn. Om de hade satt i sig fler än två av ovanstående fina, röda, blanka, läckra bär. För så vidrigt smakar de här döööödliga bären. Det smakar skit. Rent ut sagt. Liksom, jag lyckades själv bara äta ett halvt idegransbär!

Så tagga ner, ta och köp den snygga järnekshonan Blue Maid – som får snygga bär på hösten – och provsmaka själva.

‘Ofarligt’ bär – mullbär.

