Etiketter

, , , , , ,

Nyttghetsmännschan i mig förfasas lite över att jag som barn åt det här som mellanmål. I och för sig inte så ofta. Det är liksom bara socker, krusbär (socker) och potatismjöl (socker). Möjligen mjölk som alltid skar sig, till. Jag har i alla fall precis nyss, gjort krusbärskräm för första gången.
Så nu förfasas jag lite till, över att det blev en så stor sats.


Sist jag åt det måste jag ha varit nio-tolv år. Egentligen världens lyx – gjort på krusbär från egna buskar. Då gjorde mamma saft på svarta- och rödavinbären, kräm på krusbären och klappgröt på hallonsaft (eller var det lingon?).
Äppelmos från Transparante Blanche äpplena bakom huset till frukostgröten (fast jag minns att jag hade smör – mycket smör – istället under lång tid), plus att vi alltid åkte och plockade jordgubbar på sommaren. Jag är en jävel på att plocka jordgubbar!

Klappgröt alltså – också ett barndomsminne att återuppliva! När jag googlar på klappgröt verkar det vara väldigt olika om man ätit det eller inte. Klappgröt är mannagrynsgröt där vattnet är utbytt mot saft. Har ni ätit det någon gång?

Och vet ni, det blev en paj också :O

