Etiketter

, , , , , , , , , , , ,

Varje fredag kväll föds det ett barn i Majorna industriområde. Det stånkas, skriks och pustas. Vrålas till och med. Blir det en pojke eller flicka kan man undra?

Det är helt otroligt, för det blir inget barn. En bajskorv möjligtvis. Eftersom jag pratar om en belgian blue – kille i min ålder på gymmet. Som varje fredag jag är där (cirka varannan fredag), är tvungen att primalskrika när han lyfter plåt, så till den grad att han överröstar den höga musiken i lokalen.

Folk sneglar. Vänder sig om. Viskar med varandra och sneglar över axeln.
Och jag blir så förbannad. Så jäkla förbannad.
Nu har jag till och med överhört killar i personens egen ålder som inte vågat gå in i samma avdelning där personen står och vrålar. ”Ja nä, jag förstår att ni inte vill gå in där nu, den killen är farlig. Sjukt farligt” (i farlig som tuff). Som inte är lika biffiga, men som gärna vill träna. Bli starka. Och som väldigt gärna ser upp till sådana här biffiga killar.

Den här ”alfahannen” tar alltså upp hela utrymmet på gymmet när han är där. Om inte ens skillar i hans egen ålder vågar gå i närheten av de fria (coola) vikterna när han är i närheten – hur är det då med de äldre gubbarna som är där för att träna funktionell träning? Som de fått ordinerat p.g.a en ryggskada kanske. På de unga killarna som skulle behöva bra mjuka, manliga förebilder i gymmet? För att inte tala om oss kvinnor. Som knappt erövrat styrkedelen på gymmet alls. Men som skulle må så bra över att varva löpbandet/spinningen/step/zumban/jympapassen med styrketräning? Kan vi helt obekymrat stega in och ta en trekilos hantel bredvid en vrålande biff?

Jag förvägrar inte människor att pusta en del, stånka och ta i när de lyfter tungt. Men är det då inte underligt att inte alla står och primalskriker på gymmet? Hela tiden? Överröstar musiken alla dagar i veckan? Varför gör inte alla det? Och varför får den här personen för sig att han kan ta sig den rättigheten? Så mycket rättighet att han nog inte ens tänker på det! Varför står inte jag och vrålar och överröstar musiken när jag gör militärpress? OM jag gjort det – hade jag fått respekt från de andra tjejerna?

Vad gör jag? Hjälper det att jag, en tjej långt ifrån hans ”liga”, kommer och påpekar att han stör? Flipp eller flopp?
Parata med hans tränarkompis (som kör tyngre vikter men knappt stönar alls)?
Fega och säga till i receptionen?
Ska jag bara knyta handen i fickan?
Komma över det?

