Etiketter

, , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Gick igenom 2014 års instagrambilder och har nu ett vettigt, statistiskt medelvärde på vad jag sysslade med 2014.
Tre saker:
Mat.
Växter.
Brädspel.

Jaha. Kan man tänka sig.
Vi tar en titt på maten tycker jag.
Januari 2014
Från Alvar & Ivar. Chokladbröd. En ny bekantskap. Kunde inte hitta något fel.

I januari kokade jag min egenstoppade köttkorv, gjord på närodlad gris.

Februari
Anammade min finska ådra och gjorde karelska piroger för första gången.
Folk är alltid väldigt skeptiska till detta bleka bakverk.

Gick på ostprovning med tillhörande vin och glömde helt bort den parkerade bilen. SÅ trevligt var det!

Februari-mars
Ett ord. SEMLOR.

Saffranssemla med lingongrädde:

För övrigt upptäckte jag det här otroliga mjölet, när jag bakade mina semlor:

April
Tog hela salladsfatet för mig själv på grund av Hungrig.

Kokade egna bönor och frös in. Det gör jag fortfarande förresten.

Maj.
Fyllde år och fick tårt-psykos. Skämtar inte: bakade tre stycken.
Bland annat den här och här:

Katastrof. En youghurtglass-bar öppnade precis nedanför där vi bor!

Juni.
Fick se och smaka blåbärstry på jobbet för första gången. Som små snablar. Goda!

Husmanskost med isterband, rödbetor, färskpotatis och stekt ägg. Traditionell kexchoklad till det.

Juli.
Föräldrar på besök. För att visa dem göteborsk väluppforstran tar jag dem till Puta madre för tre (3!)(!!!) timmars väntan innan vi får in maten. Jag får efter tre timmar in en mölig paprika – Chiles nogadas – som är tydligen är ”köttfärsfyllda chilifrukter av typen poblano täckta med valnötsgrädde och granatäpplekorn”.

Första självplocket av jordgubbar.

Nej, även 2014 var ett gillar-inte musslor-år

Augusti.
Gör egen pesto på min jättebasilika som jag har stående i köksfönstret.

Är min egen hipster och gör egen hamburgare på naturbetesfärs, hickorysås, guacamole och färskost.
Coleslaw på fänkål.

September.
Hittar ny citrusfrukt i affären – Minneola. Superdupergod. Hittar den aldrig mer efter det 😦

Hittar bara härskna avokados. Blä. Learn to mataffär: AVOKADO BEHÖVER FUKT för att hålla sig fin i lager!
SAMT svenska folket: SLUTA KLÄM!

Oktober.
Ett ord. NEAPEL


November.
Viss mat ser liksom likadan ut oavsett.

Jag och Jenny gör ostaka från grunden med löpe och mjölk från gården bredvid.

December.
Upptäcker att man kan köpa Beijing 8’s dumplings på Ica Kvantum Sannegården!

Den här sjöng sedan in de sista matdagarna på det gamla året.

Jag önskar mig själv ett gott, nytt år!

